Rozwój internetu jako społeczności w Polsce jest bardzo dynamiczny. Statystyki pokazują, że można powiedzieć iż
firmy lawinowo inwestują w profesjonalne
tworzenie stron www na własny użytek. Zważywszy na zalety posiadania własnej witryny jest to jak najbardziej na miejscu. Obwieszczenie działalności w sieci, czy też prowadzenie sprzedaży przez internet, nawet niewielką firmę z ofertą cieszącą się niewielkim lub sezonowym zainteresowaniem, jest w stanie wprowadzić na salony handlu międzynarodowego.
Cała sztuka w tym jak to zrobić... to znaczy jak sprawić, by
strony internetowe wytwarzały wokół siebie aurę pozytywnych skojarzeń, przyciągając jednocześnie, niczym magnes szpilki, zainteresowanych klientów.
Firmy informatyczne, których domeną jest naprawdę profesjonalne
tworzenie stron www, kreując strony internetowe na użytek swego zleceniodawcy (najczęściej innej firmy)
coraz częściej i skuteczniej sięgają po narzędzia e-marketingu. Ale to nie wszystko. Okazuje się, że jeśli chodzi o postawy konsumenckie, ci specjaliści coraz częściej doceniają badania z zakresu psychologii społecznej w zakresie właśnie natury postaw i możliwości ich kształtowania.
Dlaczego taka wiedza jest cenna? Odpowiedź jest oczywista: niezwykle trudno będzie znaleźć człowieka, który byłby względem czegoś obojętny...(zresztą sama obojętność jest już pewną postawą) Zdecydowana większość (jeśli nie wszyscy) już na wejściu, albo jeszcze chwilkę wcześniej prezentują jakieś nastawienie względem konkretnej rzeczy.
Efekt pierwszego wrażenia jest bardzo silny i potrafi rzutować na ocenę całości nim dana osoba zdąży się z tą całością zapoznać.
Jeśli przenieść to na omawiany tu problem to można powiedzieć, że każdy internauta (może z małymi wyjątkami)
"wertujący" strony internetowe w poszukiwaniu konkretnej rzeczy prezentuje pewien wachlarz uczuć, przekonań i doświadczeń. Ten indywidualny "repertuar" składa się na sposób percepcji takiej, czy innej oferty zaprezentowanej w sieci. Dlatego
tworzenie stron www musi uwzględniać także i ten
psychologiczny aspekt. Postawę konsumenta można porównać do pryzmatu, poprzez który patrzy on na świat, a więc i na zaoferowane mu właśnie to i owo. Jeśli wszystko gra, to znaczy postawa konsumenta zgadza się z tym, co zobaczył na ekranie swojego monitora może pomyśleć: super, to jest to; ta firma wie, czego szukam; ktoś myśli tak jak ja... zatem jacy tam mądrzy ludzie pracują; dokładnie tak sobie to wyobrażałem. Co jednak, jeśli pomyśli: wygląda zupełnie inaczej, niż myślałem; hm...; to dziwne jakieś; lub podobnie. Jeszcze gorzej, jeśli początkowo pozytywnie lub w miarę neutralnie nastawiony konsument czymś się zrazi i jego postawa przechyli się na niekorzyść.
Postawy konsumentów wynikać mogą głównie z dwóch źródeł.
- Po pierwsze – wiedzy o danej rzeczy, racjonalnych argumentów za i przeciw. Takie osoby są bardzo oporne na komunikaty perswazyjne i próby zmiany ich nastawienie ukierunkowane na sferę emocji i uczuć.
- Po drugie – z emocji, nastawiań (często stereotypów), argumentów, które nie są zbudowane na typowo racjonalnych przesłankach. Te osoby zupełnie nie przyjmują argumentów z poziomu rozumu. Kierują się emocjami i uczuciami, często wielka wagę przypisując do prestiżu. Jeśli dany produkt przyda im poczucia własnej wartości, chętniej go kupią od tego nawet lepszego pod względem parametrów, ale w ich ocenie szaroburego.
Pytanie, jak wszystkim tym oczekiwaniom sprostać i czy w ogóle jest to możliwe. Psychologowie społeczni pocieszają, że wysokiej jakości
tworzenie stron www może skutecznie
wpłynąć na kształtowanie postawy odbiorcy, pod warunkiem, że dana firma informatyczna będzie w stanie zaprezentować ofertę w adekwatny do
"bazy" postawy klienta sposób. Zmiana racjonalnego odbiorcy w emocjonalnego lub odwrotnie jest niemożliwa. Rozsądniej jest wykorzystać dyspozycje internauty i odwołując się do nich kreować zdanie o danej firmie. Odpowiednie oddziaływania w tej sferze są w stanie modelować efekt pierwszego wrażenia, czy nawet nie do końca pozytywnych wcześniejszych doświadczeń.
A zatem, jeśli na podstawie wstępnej analizy okaże się, że grupa docelowa największą wagę przypisuje do zobiektywizowanych faktów o danej rzeczy czy usłudze, trzeba dostarczyć jej informacji bardzo konkretnych i szczegółowo prezentujących wszelkie możliwe parametry. Optymalnie będzie, jeśli tego typu konsumenci będą mogli porównać różne produkty z tej samej grupy towarów oraz zapoznać się ze zobiektywizowanymi opiniami innych konsumentów. Jeżeli grupa docelowa kieruje się emocjami, warto jeśli projekt graficzny, odpowiednie oprogramowanie i aplikacje internetowe docenienie wartości wyznawanych przez tę grupę (wartości moralnych, estetycznych, nawet religijnych), czy też na dowartościowaniu samego klienta pod względem słuszności decyzji, prestiżu wyboru, itp.
Strony internetowe dla takiej grupy odbiorców powinny mieć szczególnie dopracowany klimat emocjonalny.
Eksperci w dziedzinie postaw ludzi twierdzą, że zmiana nastawienia ludzi to trudne zadanie. Wymaga dużego wysiłku i dopasowania do człowieka, na którego postawę chcemy wpłynąć. Żeby to zrobić, musimy spróbować usiąść na jego miejscu i spojrzeć na świat jego oczami. Wiadomo, że biegunowa zmiana postaw, bez jakiegoś przełomu jest niemożliwa. Na osi od pozytywnej do negatywnej, odpowiednio skutecznymi działaniami możemy "przesuwać" przekonania konsumentów, powolutku i stopniowo w kierunku tej korzystnej. Tego właśnie
oczekuje się od programistów i grafików, dla których
tworzenie stron www to chleb powszedni, a także agencji reklamowych. Prawdziwi giganci w dziedzinie kreacji wizerunku firmy w sieci, tworzą rozwiązania innowacyjne.
Wszystko to po to, by budzić pozytywne skojarzenia.