Tendencje rozwoju wirtualnego rynku zmieniają się nieustannie i nie zawsze są jednoznaczne - intensyfikacja wielu dziedzin i usług, nowoczesnego e-commerce, finansów czy turystyki, wywołuje nowe możliwości. Równocześnie następuje segmentacja dóbr i usług oraz indywidualizacja odbiorcy.
Zalet użytkowania sieci, a szczególnie robienia w niej zakupów jest mnóstwo i nie trudno się dziwić, że biznesmeni coraz częściej inwestują w interaktywny rynek. Jednym z najbardziej popularnych modeli witryny www jest
sklep internetowy, który możemy wykorzystywać na wiele sposobów i który staje się coraz częściej podstawowym kanałem zbytu dla wielu towarów i usług.
Wśród wielu zalet, które posiada
sklep internetowy można wyróżnić zarówno te, które przynoszą
korzyści sprzedawcy, jak i nabywcy.
Sklep internetowy dla sprzedawcy:
- łatwość i wygoda obsługi klientów
- zintegrowanie treści, grafiki i animacji
- obsługa wszystkich odbiorców jednocześnie
- możliwość monitoringu i prowadzenia statystyk na temat częstotliwości i liczby odwiedzin
- indywidualizacja oferty – dostosowanie sklepu do potrzeb klientów
- nieustanne funkcjonowanie – sklep internetowy działa przez 24h na dobę, przez cały rok
- możliwość interfejsu z bazą danych, wysyłaniem ankiet, biuletynów
- korzystanie z Systemu CMS, umożliwiającego zarządzanie treścią
- oszczędność - wyposażenia, sprzętu, personelu
- niskie koszty utrzymania i dotarcia do klienta
Sklep internetowy dla nabywcy:
- robienie zakupów w dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności przemieszczania się
- zakup dóbr i usług bez jakichkolwiek ograniczeń
- szybka realizacja transakcji
- sprawny dowóz zamówionych produktów w wyznaczone miejsce
- wygodny sposób zapłaty poprzez system płatności online
- optymalna, niska cena
- przyjazna, czytelna prezentacja oferty
- nabycie trudno dostępnych rzeczy – sklep internetowy może zawierać dosłownie wszystko
- bieżący dostęp do najnowszych promocji, wyprzedaży, rabatów
- profesjonalna obsługa, świadomość personalizacji
Powyżej wskazane alternatywy, nie wyczerpują ogromnej listy możliwości i zalet jakie posiada profesjonalny sklep internetowy. Rozwijający się rynek elektroniczny, który oferuje szeroką platformę zakupów i sprzedaży aktywuje wzajemną "współpracę" nabywców i sprzedawców. Integracja jednych i drugich powoduje, że
sklep internetowy jest jedną z najpopularniejszych metod zdobywania rynku. Ważne są także narzędzia, które wręcz wywracają nasze myślenie o wyszukiwaniu czy tez kompletowaniu zakupów. Współczesne systemy e-commerce potrafią udzielić tysięcy podpowiedzi i wesprzeć w ten sposób działania podejmowane przez klienta sklepu internetowego.
Ponadto korzyści jakie przynosi sklep internetowy są widoczne zarówno na gruncie podaży, jak i popytu. Poza relacją między indywidualnym klientem, a sprzedawcą -
sklep internetowy stwarza możliwość
komunikacji na szerokim polu biznesu i handlu internetowego. Warto więc poznać i nauczyć się wykorzystywać to narzędzie, jest to jednak temat na kolejny artykuł.