Zdaniem psychologów, zdrowy, dobrze funkcjonujący człowiek, który dąży co samorealizacji to taki, który potrafi realizować założone cele samodzielnie, bez konieczności pasożytniczego wyręczania się innymi, potrafi przystosowywać się do zmieniających się warunków otoczenia, oraz na ile to możliwe twórczo kształtować swoje otocznie (także po to, by osiągać cele).
Można chyba zaryzykować twierdzenie, że skoro to
człowiek tworzy firmę, to jeśli firma ma się dynamicznie rozwijać, to ocenie jej skuteczności działania trzeba postawić podobne kryteria, jak powyższe dla jednostki.
I faktycznie, nim jakiś podmiot powstanie i
upubliczni w sieci firmowe
strony internetowe, czeka go przesiew przez cały zestaw sit:
a to grupa docelowa, a to ocena konkurencji, a to ocena, czy w ogóle ma wystarczające szanse na zdobycie konstruktywnego dla portfela zainteresowanie i inne.
Szczęśliwie jednak, kiedy już okaże się, że oferta zdobędzie zainteresowanie, a konkurencja równie wielka, jak strach, co ma wielkie oczy. Słowem, przedsięwzięcie ma realne szanse satysfakcjonującego powodzenia, wypada zastanowić się nad tym czy i jak uda nam się zrealizować dwa kryteria działania z pierwszego akapitu. Zatem:
- Po pierwsze, jak trzeba działać, by firma elastycznie przystosowywała się do zmieniających się warunków na rynku internetowym.
- Po drugie, czego musimy dokonać, by istniejące warunki w „wirtualnym” świecie (który zresztą jest równie surowy, jak ten za oknem) nagiąć do naszych potrzeb i wykorzystać z korzyścią dla naszej kieszeni.
Okazuje się bowiem, że firmy, które słusznie zresztą zdecydowały się na własne
strony internetowe właśnie w tym kierunku obierają kurs:
przekształcanie i przystosowywanie się do rynku. Zdaniem ekspertów jest to bardzo mądre podejście, ponieważ ludzie ciągle się rozwijają, a wraz z tym rosną ich oczekiwania. Żeby dogodzić ich wymaganiom, trzeba adekwatnie odpowiedzieć na ich potrzeby. Jeśli natomiast mamy aspiracje do bycia pionierami, trzeba ludziom stworzyć jakieś potrzeby....jakie? Ano dokładnie takie, jakim jesteśmy w stanie sprostać.
Eksperci twierdzą, że dwa wymienione warunki bardzo skutecznie mogą pomóc zrealizować same
strony internetowe. Pod warunkiem oczywiście, ze zostaną wyposażone w odpowiednie oprogramowanie oraz narzędzia marketingowe. Podstawą jest dobry projekt graficzny – niebanalny, efektowny, dopasowany do branży i treści witryny. Dalej, istotna jest użyteczność całego serwisu, czyli to by był jak najbardziej praktyczny, funkcjonalny i prosty w obsłudze.
Nie ma nic gorszego niż toporne strony internetowe, które trzeba najpierw przestudiować, by coś szybko znaleźć. To witryna na być dostosowana do internauty, nigdy odwrotnie. Wreszcie, szeroko pojęte oprogramowanie wykorzystujące najnowsze technologie powinno domykać kreację profesjonalnej witryny. Tu warto wykorzystać kilka strategii przystosowywania się do otoczenia (a więc obranej grupy docelowej), a także kształtowania go wedle naszych potrzeb:
- udostępnienie forum – strony internetowe posiadające tę aplikację zyskują każdego dnia świeżutki feedback co do do jakości produktów i usług, potrzeb i oczekiwań konsumentów oraz odpowiedzi na konkretnie zadane przez administratora pytania.
- dbałość o różnorodne kanały komunikacji z internautami – im więcej możliwości kontaktu z nami, tym większa szansa, że uda się utrzymać kontakt z odbiorcami. Dzięki temu także możemy poznać opinie. Poza tym nie każdy lubi forum. Wielu ludzi, woli komunikatory, maile lub po prostu telefon.
- ankiety i sondy – strony internetowe mogą też zapraszać internautów do anonimowego przedstawienia swoich krytycznych uwag co do oferty, jakości obsługi, oczekiwań itp. Uwagi ankietowanych można swobodnie wykorzystać do badania na co jest popyt i jak my moglibyśmy go nasycić.
- newsletter – można go chyba porównać do takiego niegroźnego szpiega, który szybciutko zda nam sprawę na ile jest popyt na to, co oferuje taki newsletter. Jeśli mało kto korzysta z oferty, o której mówił newsletter, może trzeba zmienić ofertę... Z drugiej strony, wysyłanie do ludzi informacji o innowacyjnych rozwiązaniach, które my proponujemy, może stworzyć potrzebę posiadania takiego na własność. Zatem newsletter może pomóc w kształtowaniu swojej grupy docelowej.
Ponadto, warto pomyśleć poważnie o zaopatrzeniu się w
system CMS. Dzięki niemu strony internetowe tak pod względem treści, jak i wyglądu, czy struktury mogą być przez właścicieli lub administratorów na bieżąco aktualizowane. System CMS umożliwi między innymi:
- uaktualnianie oferty w dowolnym momencie;
- rozbudowę strony o nowe moduły;
- przebudowę pod względem struktury;
- edycję treści i zdjęć;
- oraz wiele innych.
Co ważne, by swobodnie wykorzystywać
strony internetowe oparte o system CMS
nie jest potrzebna wiedza, ani umiejętności z zakresu projektowania, czy programowania stron. Wystarczy zwyczajna znajomość obsługi komputera. Rozwiązania gwarantowane przez system CMS umożliwią swobodę przystosowywania się do oczekiwań rynku, przy bardzo niskim nakładzie kosztów. Jeśli zaś rozeznamy się w potencjalnych potrzebach internautów z grupy docelowej, będziemy mogli go wykorzystać do kształtowania popytu.