Projektowanie stron www czyli marketing bezpośredni.
Projektowanie stron www czyli marketing bezpośredni.
Tradycyjny, a interaktywny marketing dla stron www.



Eksperci, których domeną jest profesjonalne projektowanie stron www prześcigają się obecnie w rozwiązaniach technologicznych kreacji strony www. Cóż, o dzisiejszego klienta trzeba toczyć prawdziwą walkę na argumenty pod tytułem: "dlaczego niby ja, a nie on". Dodatkowo z biegiem czasu, bój o konsumenta chwyta się coraz bardziej wyszukanych metod i technik przyciągnięcia uwagi.



Okazuje się że samo projektowanie stron www, nawet na bardzo wysokim poziomie nie jest wystarczającym działaniem, by przyciągnąć do siebie zainteresowanych klientów. Zatem zlecając wykreowanie strony www powinno się jeszcze wykonać ukłon w kierunku speców od marketingu. Często, jeśli firma informatyczna jest odpowiednio dobra, sama poleci nam odpowiednie strategie promocji. Czasem jednak będziemy musieli kampanię internetowego serwisu oddać w ręce jeszcze innej firmy, tym razem typowo skoncentrowanej na działaniach w zakresie e-marketingu.



Przechodząc wreszcie do meritum, warto przybliżyć, jak tu jest rozumiany marketing tradycyjny oraz interaktywny... Marketing tradycyjny, to typowe działania promocyjne, jakie dostępne są użytkownikom wszystkich mediów. Jest to standardowa, często bardzo bogata i barwna reklama telewizyjna, dźwięczna, lub skrzecząca reklama radiowa, billboardy na ulicach naszych miast, ogłoszenia reklamowe w prasie. Można też tu też zaliczyć treści i ogłoszenia promocyjne prezentowane przez określone, przygotowane do tego celu strony www, z zastrzeżeniem że byłaby to forma jednostronnego komunikatu ze strony sprzedawcy.



Tradycyjny marketing niesie ze sobą kilka ważnych korzyści. Po pierwsze, sprzedawcy umożliwia segmentację rynku i ustalenie celów; odpowiedzialność; wymierność. Po drugie, konsumentowi zapewnia wygodę oraz ogranicza dopływ zbędnych informacji.



Okazuje się jednak, że od kiedy obserwuje się dynamiczny rozwój internetu i coraz większe znaczenie zyskuje profesjonalne projektowanie stron www, zmieniło się podejście do działań marketingowych. Otóż coraz bardziej, co zresztą jest słuszne, docenia się skuteczność marketingu interaktywnego.



Zdaniem specjalistów, dopiero marketing interaktywny sprzyja wyrównaniu korzyści w relacji sprzedawca – konsument. Strategie tradycyjnych oddziaływań są bardzo cenne, ale interaktywność przydaje jeszcze szybkość odnajdywania poszukiwanych informacji; możliwość oceny wartości transakcji w określonym czasie; oraz umożliwia bardzo trafne określenie grupy docelowej i dopasowanie się do jej potrzeb (właściwa oferta dla właściwego odbiorcy we właściwym czasie).



Jeśli chodzi o szybkość i dostęp do informacji, to warto podkreślić tu ważną rzecz. Strony www, umożliwiające nawiązanie relacji sprzedawcy z konsumentem stają się bardzo czułym detektorem potrzeb i oczekiwań konsumenckich. No trudno o lepszego, dyskretniejszego i siłą rzeczy równie uczciwego "szpiega", który dokładnie powie nam co się sprzedaje, a co nie; czego oczekują klienci, a czego już nie chcą, co im się podoba, co drażni, oraz jak przedstawiać ofertę, by była dla nich zrozumiała i kusiła atrakcyjnością. Dzięki takiemu podejściu zyskują obie strony. Sprzedawca lepiej dokonuje segmentacji i planowania rynku, na którym chce działać, klient dostaje to czego oczekuje – zainteresowanie, poradę, szacunek dla jego indywidualnych potrzeb.



Co do możliwości oceny wartości transakcji, to dotyczy to w znaczącym stopniu oceny, jak obie strony (sprzedawca i konsument) zyskały na swojej lojalności wobec siebie nawzajem. Sprzedawca kalkuluje to biorąc pod uwagę wartość zakupów, jakie dokonał stały klient za pośrednictwem jego strony www, a klient liczy sobie korzyści oparciu o to ile zyskał korzystając z usług tej właśnie, a nie innej firmy.



W odniesieniu do dostarczania właściwego produktu właściwej osobie w najlepszym dla transakcji czasie, eksperci w dziedzinie marketingu wypowiadają się, że umiejętność dostarczania przez sprzedawcę takich informacji, jakich internauta (konsument) oczekuje, staje się w coraz większym stopniu kluczowym kryterium wyboru takiej, a nie innej oferty. Począwszy od pomysłu na serwis internetowy, poprzez profesjonalne projektowanie stron www, a skończywszy na działaniach marketingu online i offline dla już gotowej strony www, konieczna jest koncentracja na ścisłym dopasowaniu szeroko pojętej oferty do grupy odbiorców. Przy takiej przewadze podaży nad popytem, z jaką obecnie mamy do czynienia, sprzedawcy swoich produktów i usług w sieci z jednej strony muszą krok w krok podążać za potrzebami i oczekiwaniami internautów, a drugiej o krok te potrzeby wyprzedzać, tak by odbiorcy czuli, że tylko ta firma, może dać im to czego teraz szukają.



Choć całość działań w zakresie realizacji procesu jakim jest projektowanie stron www , budowanie marki w sieci, i wykorzystywanie całego wachlarza możliwości marketingu tak tego tradycyjnego, jak i interaktywnego jest dość kosztowne, okazuje się, że ta inwestycja może się szybko zwrócić. Warunkiem jest naturalnie to, by całość działań była ze sobą dobrze skoordynowana i wykonana na wysokim poziomie.



Co do skuteczności marketingu tradycyjnego i interaktywnego, osobiście sądzę, że są to dwa narzędzia, mające nieco inne zastosowania. Może zatem lepiej nie tyle rozstrzygać które będzie skuteczniejsze dla naszej strony www, ile lepiej pomyśleć jak oba zaprząc w służbie korzyści.